Halaman Utama

Recent Posts

Wednesday, August 10, 2011

:: Pelik kan?Korang Pernah rasa Tak?::

Salam . haaa . buat apa jer ? macam dah jadi sesuatu perkara yg wajib pulak bagi gua . yela malam2 gini lepas terawih takde kerja nak buat mulalah kalut duk pikir pasal entri baru nih . hihihi . sebelum ni takde la macam ni . ( maklum la nak jaga hati READER kesayangan gua ni kan takut lari ) hihihi . malam ni gua ada topik yg boleh dikira terbaik gak la . huhu . nak tahu ? teruskan membaca yup ? hihihi . malam ni tak nak banyak celoteh ! teruskan dengan agenda yg nak disampaikan ni . OK , korang tau tak apa itu dejavu ? ? haaa .

Dejavu yg asal katanya diambil dari Bahasa Perancis,
adalah suatu perasaan ketika seseorang mengalami sesuatu yang pernah terjadi sebelumnya. pelik kan tapi gua tahu korang mesti pernah rasa benda ni kan . gua pun sebelum ni banyak kali dah rasa benda ni . Contohnya gua tengok kereta lalu depan gua . Lepas tu gua tertanya-tanya " haih , macam pernah tengok jer kereta ( keadaan ni ) ni tapi kt mana yup ? " setiap yg berlaku satu pun tak lari memang betul2 sama dgn apa yg pernah kita tengok seblum ni . haaa . . korang ? tapi ia bukannya berlaku dalam jangka masa yg panjang la . ala sekejap je sepintas lalu gituu . . kan3 ? hihihi .

Misterinya di sini , bagaimana tiba-tiba otak kita boleh mengingati apa yang belum berlaku seperti dalam fenomena Dejavu ? Ada satu teori yang menarik yang ingin gua ketengahkan di sini. Dejavu hanya berlaku apabila ada makhluk lain yang cuba mengubah kita. Otak kita telah dicipta untuk mengenalpasti kehidupan ini sebagai satu garis yang lurus , jadi kita cuma nampak apa yang telah berlaku dan bukannya apa yang belum berlaku . Sedangkan makhluk ini hidup diluar time frametime frame manusia . Ia boleh nampak apa yang berlaku
esok dan seterusnya . Tindakan makhluk ini mengubah time frame kita adalah sama seperti manusia mengubah kedudukan pokok-pokok di laman rumah kita . Di alam kita pula , kita cuma boleh mengubah lokasi . Sedang di alam lain, mereka boleh mengubah masa kita . Menarik kan ? ( sumber internet ) .


gambar dipetik dari filem Final Destination 3

Kalau nak lebih nampak lagi macam filem Final Destination . haaa . . korang pernah tak tengok citer tu ? dah 4 episod pun . gua suka tengok movie tu . ni yg terbaru nak keluar kt wayang FD5 ! ( Musti tengok ! ! hihihi ) tapi yg ni bukan kategori dejavu dah ni . vision yg diorang peroleh tu macam melawan takdir pulak kan . yela yg mana terpilih tu akan cuba untuk menyelamatkan yg lain drp kematian setelah seseorang itu telah terlihat apa yg telah berlaku . Menarik gak tapi takleh percaya sangat . tengok boleh laa . Sepertimana FD3 yg mana seorang gadis telah mengalami satu vision yg mana dia dgn sahabat2nya yg lain akan terbabas menaiki roaler coaster dan akan mati ! Kemudian gadis tu sedar dan akan mengalaminya sekali lg dengan apa yg telah dilihat . Jika mereka2 yg disekeliling tu terlepas dari vision yg gadis tu telah nampak , maka diorang tidak akan selamat . dan gambar2 yg di ambil gadis tu merupakan satu petunjuk bagaimana dia dan sahabat2nya yg lain akan mati . huhuhu .

Bukan gua nak takutkan korang la sebab ni sekadar citer jer . hihihi . ( kalau betul2 la camtu macamna yer ? ) pikir la sendiri . kalau orang tak cakap korang mengom , orang cakap korang ni bahlol ! hahaha ! yela dalam cite tu sendiri pun kebanyakkan rakan2 gadis tu tidak mempercayainya . huhuhu . dan akhir sekali semua orang mati ! yg hidup pun mati utk episod seterusnya . moralnya di sini dejavu ni bukan satu ancaman untuk kita . ia hanya sekadar perasaan kita tu jer . ( yakin jer gua nih ) hihihi . OK la kt sini jer citer gua ! selamat bersahur dan berpuasa yer . Salam . .


P/s: best ! tengok la jgn tak tengok movie tu . . kalau nak lebih faham tengok yg awal2 episod lagi . FD1 ( kapal terbang terhempas ) FD2 ( Kemalangan ngeri dkt highway ) FD3 ( roaler coaster terbabas ) FD4 ( Kemalangan di litar lumba ) FD5 ( ? ? )

Suka ? Sila Tekan "LIKE" dan Tinggalkan Komen Anda !

4 comments:

wawa wadzir said...

salam..same2..salu sgt fenomena dejavu ni jadi kat sy..kdg2 rase cm "eyh aku cm pnh mimpi bende nie jadi"...heee...wallahualam..btw, sy pun tgk FD nie..x sabar nk tgu yg ke5..besh giler kot~!!! hahaha...

iMah said...

a ah.. betol2.. mcm owg yg atas ni cakap..
kadang2 da mimpi da...

{[[ D.a.r.E ]]} said...

wawa:ha ah kan ? blh dikatakan kerap gk la jd . kdg2 mcm mimpi tp tak . kita betul2 melaluinya kan . prnah tgok ? lebih kurang cmtu la kan dejavu ni tp takde la setruk FD tuu . .hihihi . x sabar nk tgok FD5 . ^^

{[[ D.a.r.E ]]} said...

imah: hmm . . tapi itulah realiti dejavu . nasib bek x mengancam nyawa macam movie FD ni . hihihi .

Post a Comment

::Tiada Kena-Mengena Dengan Yang Hidup Mahupun Yang Telah Meninggal Dunia::
-Terima Kasih Diatas Komen Yang Diberikan-